Konijnen

Zoals u waarschijnlijk wel weet is het noodzakelijk dat uw konijn

jaarlijks gevaccineerd wordt tegen de ziektes Myxomatose en VHD1+2

(Viraal Haemorrhagisch Disease).

Vaccinatie tegen myxomatose en VHD-1 en nieuw vaccin tegen VHD-2

Het combinatievaccin (myxoRHD) geeft gedurende 1 jaar bescherming tegen zowel Myxomatose als VHD-1.

Vaccin tegen VHD-2 geeft een half jaar bescherming tegen VHD-2 (zie beneden voor uitleg)

Uitleg Myxomatose en Viraal Haemorrhagisch Syndroom (VHD-1 en VHD-2)

Myxomatose

Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus. De belangrijkste overbrengers van het virus zijn muggen. Het virus kan ook door andere stekende insecten worden overgebracht, zoals de vlo. Dit is vooral belangrijk bij wilde konijnen. Een derde manier van overdracht van het virus is mogelijk door direct contact tussen konijnen. Jonge konijnen zijn gevoeliger dan volwassen konijnen. De eerste symptomen zijn zichtbaar na enkele dagen tot een week na besmetting. Deze symptomen zijn diktes rond de ogen en mond, in de oren en rond de anus en geslachtsopening. De oogleden gaan na verloop van tijd samenkleven en er ontstaat vaak een purulente oog- en neusuitvloeiing. De meeste konijnen gaan dood na een myxomatose infectie.

Preventie:

• Zorgen dat het konijn niet in aanraking komt met het virus, door het weren van muggen en vlooien. In de praktijk is dat voor vlooien meestal goed te doen. Voor muggen is het onmogelijk om die adequaat te bestrijden.
  • Vaccineren is de meest betrouwbare maatregel.

Viraal Haemorrhagisch Syndroom (VHD-1)

Dit is een zeer besmettelijke en meestal dodelijke ziekte. De ziekte wordt door een virus overgebracht. De besmetting gaat via ontlasting, besmette dieren en ook door gras of ander materiaal, dat met besmette konijnen in aanraking is geweest.

Symptomen treden binnen 1 tot 3 dagen na besmetting op en uiten zich door plotselinge dood, stoppen met eten, hoge koorts, ongecoördineerd gedrag, soms schreeuwen en tandenknarsen. Vaak ziet men in het laatste stadium een schuimige, bloederige neusuitvloeiing gevolgd door de dood.

Viraal Haemorrhagisch Syndroom (VHD-2)

Recent (eind 2015 en begin  2016) zijn vanuit diverse delen van het land meldingen binnengekomen over acute sterfte onder konijnen. Het gaat hier om wilde én tamme konijnen. Verschillende van deze konijnen zijn onderzocht door de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht. Uit dit onderzoek blijkt dat de dieren zijn gestorven als gevolg van de konijnenziekte VHD (Viral Hemorrhagic Disease), ook wel RHD (Rabbit Hemorrhagic Disease) genoemd, veroorzaakt door het VHD virus. De normale jaarlijkse vaccinatie geeft bescherming tegen Myxomatose en het VHD1 virus. Er bestaat echter ook een VHD2 virusvariant, die tot 2015 nog niet in Nederland was aangetoond. Onder de overleden konijnen waarbij VHD werd geconstateerd bevonden zich konijnen die gevaccineerd waren tegen het VHD1 virus. Hierdoor werd het aannemelijk dat er nu sprake was van een infectie met het VHD2 virus. Dit vermoeden is inderdaad bevestigd tijdens het onderzoek op de overleden konijnen. Redenen waarom het belangrijk is te weten welke virusvariant nu een rol speelt zijn:

Symptomen

Een met VHD1 geïnfecteerd konijn zal veelal binnen 1 tot 3 dagen sterven, een met RHD2 geïnfecteerd konijn veelal binnen 3 tot 5 dagen. Benauwdheid en bloedingen zijn verschijnselen die bij deze konijnen soms gezien worden. Vaak is er echter niets te zien aan konijnen met deze ziekte totdat ze sterven.

Vaccin tegen VHD2 is nu beschikbaar in Nederland

Om te voorkomen dat een konijn ziek wordt van een besmetting met het VHD virus, wordt geadviseerd het konijn jaarlijks te vaccineren met een vaccin als bijvoorbeeld het Nobivac® Myxo-RHD vaccin. Dit vaccin geeft een goede bescherming tegen myxomatose en de gebruikelijke variant van het VHD virus (VHD1). Dit vaccin biedt echter géén bescherming tegen VHD2. In Nederland was tot voor kort nog geen vaccin tegen VHD2 beschikbaar, dit in tegenstelling tot sommige andere EU-landen. De apotheek van de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht heeft contact gelegd met leveranciers uit andere landen en diverse vaccins tegen het VHD2 virus zijn nu ook beschikbaar in Nederland. Wij adviseren u om uw konijn(en) door ons te laten vaccineren met dit VHD2 vaccin.

Preventie:

• Managementmaatregelen.
  • Vaccineren is de meest betrouwbare maatregel.

Voedingsadvies voor konijnen

Heel veel problemen en ziektes bij konijnen zijn direct of indirect het gevolg van een verkeerde voeding. Voorbeelden hiervan zijn gebitsproblemen of een verstopping. Het konijn wil of kan dan niet meer eten, zit stil in een hoekje en heeft weinig / geen of heel kleine keuteltjes.

Daarom hieronder een voedingsadvies voor uw konijn(en), zodat u uw konijn zo gezond mogelijk kunt houden:

• Het hoofdbestanddeel (ca 90%) van konijnenvoedsel moet bestaan uit gras of hooi. Kwalitatief goed, vers (kruiden)hooi moet altijd voor uw konijn ter beschikking staan.
  • 1x per dag mag uw konijn konijnenbics. Dit moeten uniforme brokjes zijn. Geen gemengd konijnenvoer want hier eten konijnen vaak alleen de ‘lekkere hapjes’ uit. Bovendien kunnen maiskorrels vastlopen in de dunne darm. Supreme Science Selective Rabbit is een voorbeeld van een goed konijnenvoer. Geef gemiddeld 20 gram per kilogram konijn per dag. (Een konijn moet het binnen een half uur op kunnen eten, daarna moet het bakje weggehaald worden.)
  • Daarnaast mag groente (bv witlof, andijvie of wortel) of fruit met mate gegeven worden en af en toe kan er een oude bruine boterham worden gegeven.

Natuurlijk moet een konijn altijd voldoende vers drinkwater hebben.

Voorkom grote voerwisselingen. Geef bijvoorbeeld niet de ene keer een heleboel groenvoer en dan weer lange tijd niets. Spreid voerveranderingen over 1 à 2 weken.

Advies voor eigenaren met een vrouwelijk konijn

50 – 80% van de vrouwelijke konijnen van 4 jaar en ouder kunnen baarmoederkanker ontwikkelen. Om dit te voorkomen is ons advies een vrouwelijk konijn voor haar 2e levensjaar te laten steriliseren. Het beste is dit te doen tussen de 6 en 12 maanden leeftijd. De operatie is dan minder ingrijpend, omdat de konijnen op die leeftijd nog relatief weinig buikvet hebben ontwikkeld.

Nog een laatste tip

Wees vooral ’s zomers alert op de aanwezigheid van blauwe en groene vliegen op en rond uw konijn. Ze komen alleen als het dier dunne ontlasting en / of een vieze achterkant heeft, ziek of gewond is. De vliegen leggen hun eieren op de zieke of vochtige plek, meestal rond de anus. De maden die uit deze eitjes komen kruipen onder de huid van het konijn en richten enorme schade aan. Controleer daarom ’s zomers uw konijn dagelijks op het voorkomen van diarree of wonden of andere vochtige plekken. Soms leggen de vliegen de eieren ook gewoon in de vacht. U ziet dan kleine lichtgele ‘rijstkorrels’ in de vacht zitten. Kam die er zo snel mogelijk uit.